It's all in a name. - Reisverslag uit Kumi, Oeganda van Linda Everlo - WaarBenJij.nu It's all in a name. - Reisverslag uit Kumi, Oeganda van Linda Everlo - WaarBenJij.nu

It's all in a name.

Blijf op de hoogte en volg Linda

04 September 2012 | Oeganda, Kumi

Leuk feitje. Steven Kiprotich, de nieuwe Oegandese held, winnaar van de Olympische 42195m, zag 23 jaar geleden zijn eerste levenslicht tussen 17 en 18 uur. Dat vertelde mijn Mt-Elgon gids mij een week geleden, in een van de vele gesprekken tijdens onze 4-daagse hiketocht. (Bij uitstek de beste manier om in korte tijd zoveel mogelijk van vreemde cultuur te leren!) Hoe hij daar bij komt? It's all in a name. Oegandezen hebben twee (voor)namen, een Engelse naam en een Oegandese naam, de laatste verschillend per gemeenschap en dus ook per taal. Aan achternamen doen ze hier niet, en zo heb je ook niet standaard dezelfde naam als je vader, broers en zussen. In veel gevallen heeft de Oegandese naam een betekenis. In de regio van onze marathonrenner, Kapchura, betekent Kiprotich 'geboren in de avond'. Was het die avond net gaan regenen, had hij ook Kiprop, 'geboren in de regen' kunnen heten. (Overigens halen de buren van Kiprotich mama en Marijke donderdag van het vliegveld. Ik kon met ze meeliften van de voet van Mt. Elgon naar Mbale en heb vrienden gemaakt. De wereld is weer klein.)
Veelal wordt een kind vernoemd naar de manier waarop hij ter aarde komt. In het Atesso, de lokale taal van Kumi District, begint de mannenvariant met een 'O', de vrouwenversie met een 'A'. Zo zijn Onja en Anja in het gras gebaard, Okitoi en Akitoi onder een boom en Aisu en Oisu in de bosjes. Gaat de bevalling helaas niet zo soepel en moet worden geweken naar het ziekenhuis voor een keizersnede, wordt de pasgeborene Okileng of Akileng genoemd. Apio en Opio zijn de eerstegeborene van een tweeling, Acheng en Ocheng kwamen er net iets later uit. Het jongere broertje van Apio en Acheng wordt Okello genoemd, wat betekent 'volger van de tweeling'.
Zelfs 'Linda' heeft een betekenis, maar dan in het Luganda, de lokale taal rond de hoofdstad Kampala. Toepasselijk genoeg betekent het 'be patient', dus 'wees geduldig'. Achter die betekenis was ik nog niet gekomen op het moment dat ik ik mij, in mijn tweede week in Kumi en nog maar pas de Westerse stress verlatend, mateloos irriteerde aan het langzame tempo van de zusters en dokters op de chirurgische afdeling. Joel, mijn goedbevriende Lugandese co-collega, die inmiddels helaas al uit Kumi is vertrokken, herhaalde die week maar wat vaak mijn naam.. 'Linda, Linda, Linda, Linda'. Ik heb hem er niet meer over gesproken, maar vraag me nog steeds af of hij gewoon mijn naam uitsprak of daar toch een betekenis aan gaf..

Meer interessante feitjes, verkregen van de gids. Seksualiteit is geen taboe in Oeganda, kwam ik achter. Na wat interessante gesprekken weet ik alle ins en outs. Een paar om te delen:
- Waar West-Oegandezen nog enigszins aan voorspel doen in de zin van manuele stimulatie(dan wel zonder romances), gaan de Oost-Oegandezen direct voor de daad-waar-het-om-gaat, al mag de vrouw hierin wel het tempo bepalen.
- De hier heersende gedachte is dat blanken minder seksueel actief zijn dan Afrikanen. Ons vooroordeel dat Afrikaanse mannen royaler door God bedeeld zijn, wordt hier niet herkend.
- Kleine babybooms ontstaan in de oostelijke regio negen maanden nadat een gemeenschapslid de pijp uit is gegaan. In de nacht voor de begrafenis wordt namelijk in zoveel mogelijk hutten de liefde bedreven, om de dode te vervangen. Geproduceerden uit die nacht worden uiteraard naar de overledene vernoemd.
- Ook in de nachten rondom de rituele besnijdenisperiodes, in deze regio rond augustus, worden de bedveren meer op de proef gesteld.
- Sommige Oegandezen denken dat je door zwemmen je maagdelijkheid kunt verliezen. Gelukkig komt men hier niet gauw voor een keuzedilemma te staan, zwembaden zijn hier helaas maar schaars.
Verder heb ik weer nieuwe inzichten gekregen in de algemene afwijzing van de vasectomie, de mannelijke variant van sterilisatie. Waar de buren van Kiprotich bang waren dat door het doorknippen van het vas deferens de testes zouden krimpen (dat gebeurt immers ook bij stieren?), heeft mijn gids weer een andere reden. Vreemdgaan hoort hier bijna tot de orde van de dag, en doordat man en vrouw vaak ver uit elkaar wonen, schijnt dat er hier bijna geen man bestaat die nog nooit onder de draad door heeft gevreten. "Mijn vrouw en ik zijn even oud, en wanneer zij haar hormonale omslagpunt krijgt, zal ze niet meer actief zijn. Tegen die tijd wil ik daarom misschien wel een andere, jongere vrouw. En als zij kinderen van mij wil, kan ik die niet weigeren." Tja, wat blijft er bij deze culturele achtergrond nog over om een man te overtuigen?

De laatste weken gaan altijd sneller. Nog maar anderhalve week over in Kumi, en naarmate we steeds hechter worden in deze gemeenschap, zal het afscheid steeds moeilijker worden. Ik besef hoe ik hier hier straks ga missen als ik vanaf het ziekenhuis in de avondzon door het binnenpaadje naar huis loop, en op vier achtereenvolgende adressen de mensen me aanhouden voor een praatje. Wat een warme omgeving. Zal ik hier ooit nog terugkomen? Ik voel me nog niet klaar om te gaan, er zijn in het ziekenhuis nog zoveel dingen die beter georganiseerd kunnen worden, en je kunt met weinig moeite zo makkelijk een groot verschli maken.. (Uiteraard is dit direct mijn eigen valkuil)
Alhoewel, op sommige momenten.. als de bank (zoals vandaag!!) voor de vijfde keer in de week geen geld uitgeeft - en ik nog maar 3 euro in mijn portemonnee heb, het naaiatellier ineens midden in de week gesloten is, de efficientie in het ziekenhuis weer eens ver te zoeken is, de grond niet geploegd kan worden, omdat 's nachts een van de twee ossen ontsnapt is.. Grrr!

VOOR DE SPONSOREN
Als uitsluiting natuurlijk nieuws over de sponsoractiviteiten. We lijken langzamerhand alle projecten te kunnen afronden, en dat moet ook nu het einde nadert. Naast de beamer en de reparatie van de zuurstofregulatoren, een update over de andere zaken die jullie (met nu in het totaal bijna 3600 euro!) mogelijk gemaakt hebben:
- De renovatie van de Nutrition Unit is afgerond! Afgelopen woensdag hebben we het officieel geoepend met een kleine ceremonie, inclusief glaasjes ranja en wat lokale snacks. Er is een schilder geweest voor een mooie wandschildering met een variatie op de schijf van vijf, en hangen mooie gordijnen, en voor elk van de twaalf bedden een klamboe. De eerste moeders hebben er al met hun kinderen geslapen.
- En.. gisteren was eindelijk de grond zacht genoeg op te ploegen!! God heeft het genoeg laten regenen afgelopen dagen. Vandaag zouden de ossen het afmaken, maar een is er vannacht dus op de loop gegaan. Gelukkig is hij weer terecht. Morgen een nieuwe poging. Dan worden er gelijk zoete aardappelen gepland, mais en bonen. Hopelijk zie ik toch nog wat resultaat voordat ik weg ga. Ik was er al bang voor..
- Alle afdelingen hebben dit weekend een groot whiteboard gekregen, om hier hun patientenorganisatie beter mee te regelen. Op de borden kunnen de bednummers, de patientennamen, laboratoriumaanvragen, consulten en boodschappen geschreven worden, zodat ieder in een ogenblik kan zien hoe de afdeling er voor staat. Verder wordt deze week nog een houten statusdoos getimmerd, voor de afdeling Interne Geneeskunde.
- De Adesso primary school hier tegenover heeft van jullie een maand pap gekregen. 650 van de 800 schoolkinderen krijgen nu 3x per week een beker pap tussen de middag (de jongsten gaan na de ochtend naar huis). De meeste kids komen zonder ontbijt in alle vroegte tot een uur lopend naar school, en krijgen pas avondeten wanneer de school na 17u uit is. Voor ongeveer 50 cent geef je een kind een maand lang pap.
- Paul, de ziekenhuistimmerman en mijn held in al mijn projecten, deze week een poppenkast voor de nutrition unit. Er is nog wat gordijnstof en verf over van de renovatie, dat gebruikt kan worden. Poppenkastpoppen heb ik uit Nederland mee genomen.
- Het laatste grote geld wordt gebruikt voor het steunen van de nuttige rehabilitatie-outreaches van Charles, de gemotiveerde fysiotherapeut alhier. Tijdens deze outreaches vervolgt hij gehandicapte patienten, om te beoordelen in hoeverre zij zich in hun gemeenschap kunnen redden. Zo nodigt geeft hij adviezen en lessen aan patienten en familieleden, bijvoorbeeld in het uitvoeren van fysiotherapieoefeningen en besturen van een rolstoel. Verder beoordeelt hij welke patienten in aanmerking komen voor een hulpmiddel als krukken of een rolstoel, en schrijft hij vervolgens aanvragen voor financiele subsidie vanuit het ziekenhuis uit. Vreselijk nuttig, want het leven van een gehandicapte patient is een hel in Oeganda. Niet zelden komt het voor dat een kind met cerebrale malaria een cerebrale parase overhoudt; een spastische verlamming, waardoor het kind niet meer in staat is te staan of te lopen. Helaas is er vaak geen geld voor fysiotherapie, goede verpleegkundige zorg voor bijvoorbeeld het vervangen van catheters, laat staan voor anti-decubitusmatrassen. Resultaat is dat een jong kind verwaarsloosd in zijn eigen urine met smet- en doorligplekken in een hut blijft liggen zonder daglicht. De homevisits doen zoveel goed, alleen al door de familie een hart onder de riem te steken. Beste voorbeeld is Michael, een 14-jarige wees die we aantroffen als in bovenstaande schrijnende situatie. Ooit was via subsidie een rolstoel gegeven, maar bij navraag werd die stoffig en vol spinnenwebben uit een hutje gehaald, nooit gebruikt. We haalden de jongen uit de hut en zichtbaar genoot hij - na enig wennen - van het daglicht, dat eindelijk weer op zijn gezicht kwam. We riepen alle gemeenschapsleden, die inmiddels uit nieuwsgierigheid van alle kanten aangelopen waren, bij elkar en gaven ze instructies hoe ze de jongen in de rolstoel moesten plaatsen, en hoe ze hem vervolgens konden besturen. Twee weken later werd Michael vrolijk zittend in het zonnetje in een schoongemaakte rolstoel aangetroffen. Missie geslaagd.
Helaas heeft de grote geldschieten voor deze outreaches, een orthopedische georienteerd Christelijk fonds, zich begin dit jaar teruggetrokken omdat Kumi Hospital, na het vertrek van de orthopaedisch chirurg, niet meer kon voldoen aan de 700 orthopedische operaties die als tegenprestatie gesteld werd. Met de komst van een nieuwe orthopaed hoopt Kumi Hospital per 2013 weer op subsidie. In de tussentijd probeerde de gemotiveerde Charles met eigen spaargeld de outreaches te bekostigen, maar kwam dit neer op maar een outreach per maand. En drie maanden terug ging zijn brommer stuk. Door middel van jullie sponsorgeld kon ik de brommer laten repareren en is het mogelijk om door benzinesponsoring (7 euro per keer) in ieder geval tot december dit jaar de outreaches twee keer per week door te laten gaan.

Nogmaals allemaal: hartelijk dank!! Sorry, ik besef dat de weblog weer lang is geworden. Er blijft veel te vertellen.
Wanyun Bobo!
Linda

  • 05 September 2012 - 08:11

    Magda:

    Hoi Linda
    Ik hoop van harte dat je sponsoring blijvende vruchten afwerpt!!! Mischien maar goed dat je volgende week weg gaat, want ik kan me voorstellen dat je teleurstelling groot zal zijn, als je na een aantal maanden weer terug zou komen. (persoonlijke ervaring van Zimbabwe). Ik wens je samen met je moeder en Marijke een fantastische reistijd toe, en hoop donderdagavond een berichtje te ontvangen dat mijn zus goed aangekomen is!! groetjes Magda

  • 05 September 2012 - 09:26

    Cindy:

    Genoten van je mooie reisverhaal. Heel veel plezier nog in de korte tijd die je daar rest.
    Groetjes uit Tubbergen...

  • 05 September 2012 - 09:26

    Cindy:

    Genoten van je mooi reisverhaal. Heel veel plezier nog in de korte tijd die je daar rest.
    Groetjes uit Tubbergen...

  • 05 September 2012 - 10:58

    Ans De Bot:


    Hoi Linda,

    Wederom een heel mooi verslag. Indrukwekkend wat je daar allemaal meemaakt zeg.
    Ik wens je de laatste week in Kumi hospital nog veel plezier samen met je moeder en Marijke.
    Ik heb haar eergisteren nog aan de lijn gehad en ze was er helemaal klaar voor.

    Heel veel groetjes uit boeskoolstad.

    liefs
    Ans

  • 05 September 2012 - 13:27

    Magda:

    Een leuke foto zou zijn: Je moeder achterop de brommer bij Steven, met een levendige kip onder de arm!!
    Ik spendeer de kip!! Magda

  • 05 September 2012 - 15:33

    Leny Brouwer:

    hoi linda

    een erg mooi verhaal dat je geschreven hebt

    af en toe heb ik chris een stukje voorgelezen

    geweldig wat je daar doet

    maak er wat mooi,s van met je moeder en marijke

    hartegroet van leny

  • 05 September 2012 - 16:22

    MELANIE:

    heel veel succes en sterkte met het verlaten van "dat warme plekje".
    groeten aan je moeder en veel plezier samen.
    groeten tom,melanie en karel

  • 05 September 2012 - 22:06

    Oma En Liesbeth :

    hoi linda
    wat een prachtig indrukwekkend verhaal
    we wensen je nog een mooie tijd in oeganda
    samen met je ma ( voor haar grenzen verleggend )
    oma zegt dai henig an mot doan en
    dai good thoes magt kommen
    geniet ze samen
    ps heb je al een brommer met chauffeur geregeld voor ma ??
    dat wordt lachen
    doot henig an
    good goan

  • 05 September 2012 - 22:41

    Henny:

    Ik ben blij dat je moeder haar hormonale omslagpunt heeft bereikt, anders zou ik er nog niet zo gerust op zijn, je moeder bij Steven achterop de brommer.
    En Magda waar is die levende kip voor, om Linda uit te huwelijken heeft ze aan één kip niet genoeg.

  • 07 September 2012 - 10:12

    Irma Swennenhuis:

    Hai Linda,
    Voor mij kan het verslag niet lang genoeg zijn hoor. Als ik dit schrijf zijn Hannie en Marijke waarschijnlijk al bij jou,als alles tenminste goed is gegaan.
    Ik wens jullie een hele fijne tijd samen, en ik wil Hannie ook graag achter op de brommer zien met kip onder de arm. Graag een duidelijke foto dan!

    Groetjes irma

  • 07 September 2012 - 10:20

    Annie Egberink:

    Hallo Linda, Hannie en Marijke
    hoe gaat ie ? om en om achter op de brommer,
    zou ik ook wel willen, geniet met z'n drieën lekker
    van die laatste week. Linda ongelofelijk wat jij daar allemaal
    al bereikt hebt, als ik moet helpen met de bonen en de
    andere groenten in de grond stoppen, stuur dan even de brommer
    met chauffeur, grapje. ik wens wederom alle goeds, pas goed op Ma
    met al die verhitte oversekste mannen, houd God voor de ogen, en de boks an
    liefs en de hartelijke groeten, tante An

  • 07 September 2012 - 13:49

    Magda:

    Hannie, zal ik een recept voor kippensoep sturen? Als Linda werkt, kun jij fijn een bordje kippensoep maken voor het afscheidsfeestje!!! Kun je alle indrukken een beetje verwerken? Sterkte, ook voor marijke.

  • 08 September 2012 - 08:03

    Magda:

    Voor iedereen die het weten wil en die nog niks gehoord heeft. Gister heb ik met Hannie geskyped en ze is dus goed aangekomen bij Linda. Linda heeft haar als verassing opgehaald van het vliegveld. Hannie is dol-entousiast, en vindt het nu al "de reis van haar leven"!! Linda heeft voor Marijke een lekkere taart gebakken omdat ze jarig geweest was. (Marijke van harte gefeliciteerd van ons allemaal). Gisteravond hebben ze een feestje gevierd en vandaag gaan ze het weekend op stap om o.a. watervallen te bekijken. Hannioe had bijna geen tijd om haar haar te kammen maar is helemaal onder de indruk. Tijdens de skyp was ze aan het ratelen als een waterval!! Groetjes Magda

  • 08 September 2012 - 09:10

    Hannie, Marijke, Eline & Linda:

    Dank voor de update! Na een korte nacht (Eline en Linda door het nachtleven; Hannie en Marijke door het babysitten) zijn we bijna klaar om te vertrekken naar de Sipi Falls.
    Voor degenen die de dames nog een sms willen sturen:
    Hannie: +256 7777 188 19
    Marijke: +256 7777 18 730

  • 08 September 2012 - 17:34

    Jose:

    Linda, wat een prachtig verhaal weer!
    We kunnen op afstand zo een heel klein beetje Afrika meebeleven.
    Hannie en Marijke,een heel goede tijd gewenst, geniet!
    Ik hoor jullie verhalen later wel, liefs

  • 09 September 2012 - 07:54

    Ria:

    Hallo Linda

    Wat een mooi verhaal om te lezen.nou nog een paar weekjes samen met je ma en Marijke.
    Geniet er van met z,n allen en hoor later wel wat jullie allemaal beleefd hebben.
    Pas goed op jullie zelf, liefs ria

  • 11 September 2012 - 07:59

    Liesbeth:

    Hoi Linda,
    Hoe gaat het Afrikaanse leven voor Hannie en Marijke ?
    Al boerin of tuinder ??
    Veel plezier samen


  • 11 September 2012 - 21:17

    Jet Seijger:

    Hoi Linda, Hannie en Marijke,

    Wat een belevenissen. Ik ben ook erg benieuwd naar de verhalen, die Hannie en Marijke straks te vertellen hebben.
    Geniet nog maar mooi samen.
    Liefs, Jet

  • 13 September 2012 - 16:17

    Bram:

    Hoi Linda,

    Wat klinkt het allemaal leuk en lekker geintegreerd. Ben benieuwd of je echt in november terugkomt :-).

    Groet,
    Bram

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Eind juni zal ik voor vier maanden samen met vrienden en studiegenoot Eline naar Oeganda reizen, om daar in een middelgroot plattelandsziekenhuis in Kumi coschappen te lopen. Na twaalf weken werkzaamheden in het ziekenhuis zullen we nog zo'n vijf weken backpacken door Oeganda en Tanzania.

Actief sinds 26 Mei 2012
Verslag gelezen: 1000
Totaal aantal bezoekers 23493

Voorgaande reizen:

27 Juni 2012 - 01 November 2012

Coschappen in Oeganda

Landen bezocht: